تاثیر آب و هوا بر ساخت و ساز با والاد استودیو
12
مهر

تاثیر آب و هوا بر ساخت و ساز با والاد استودیو

یکی از بدترین شرایط آب و هوایی که دشمن شما در ساخت و ساز است وجود رطوبت است.

تاثیر آب و هوا و رطوبت بر ساخت و ساز با والاد استودیو

 

تاثیر آب و هوا برصنعت ساخت و ساز

یکی از بدترین شرایط آب و هوایی که دشمن شما در ساخت و ساز است وجود رطوبت است.

اگر بودجه و فرصت مناسبی برای ساخت و ساز در یک منطقه مرطوب را ندارید در پیشرفت پروژه به مشکلات بزرگی بر خواهید خورد و عامل به وجود آمدن این مشکلات رطوبت است.

 برای خشک شدن مصالح در یک محیط مرطوب زمان لازم است و این رطوبت زمان را برای ادامه ساخت و ساز افزایش می دهد و تاثیر بسیاری روی ساخت و ساز دارد.

در هنگام برنامه ریزی به جهت ساخت و ساز باید تمام جوانب را در نظر گرفت زیرا آب و هوا و میزان رطوبت محیط در این برنامه ریزی تاثیر بسیاری خواهد داشت.

برای اینکه درمورد نتیجه موفق اطمینان حاصل کنید باید پیمانکاران قبل از شروع پروژه رطوبت و مشکلات آب و هوایی محل ساخت و ساز را کنترل کنند.

 

 

 

تاثیر رطوبت بر ساخت و ساز ساختمانی

تاثیر آب و هوا در صنعت ساختمان

 

1_ کاهش کیفیت کار :

اگر در زمان ساخت و ساز رطوبت و دمای محیط را کنترل نکنید ممکن است مصالح روکش ها و .... به سختی مدنظر در ساخت وساز نرسند.

اگر پوشش ها مانع خوبی در مقابل رطوبت نباشد عناصر پوشیده شده در زیربنا و پایه ساختمان دچار پوسیدگی و یا خرابی زودرس شوند.

در برخی مواقع بر اثر این عدم کنترل دما و رطوبت ممکن است سطح به سطح اتصال درستی نداشته باشد و ساخت دچار ایراد شود.  

 

2_کیفیت مواد و احتمال تخریب آن:

همه ی مواد مورد استفاده در ساخت و ساز دارای ضمانت نامه و مشخصات دما ومیزان رطوبت نسبی هستند در رطوبت های بالا سطح ساخت و ساز در این دما را دشوار می کند و چنانچه دچار مشکل باشند می توان از ضمانت آن استفاده کرد.

 

3_کاهش بهره وری :

زمانی که میزان رطوبت بالا می باشد پوشش سطوح مانند چسب و سیمان برای سفت و خشک شدن زمان بیشتری نیاز دارند بخصوص زمانی که درجه حرارت پایین باشد و این زمان زیاد برای خشک شدن پوشش ها سبب تعطیلی و به تعویق افتادن پروژه می شود. و چنانچه مصالح ساختمان چوب یا بتن باشد و رطوبت مشخصی نداشته باشد پیمانکار تا زمانی که مصالح در موقعیت مناسب و آماده ساخت و ساز نشوند کف و رنگ را انجام نمی دهد.

 

4_ مشکلات بودجه ای :

در محیطی که میزان رطوبت بالا است ممکن است سیمان و بتن در جای خود قرار نگیرد و اندازه قالب ها فرق کند و سیمان و چسب زودتر از موعد خراب شوند و دچار فلز خوردگی یا زنگ زدگی شوند و به خوبی کار نکنند و سبب ایجاد مشکل شوند و برای بهبود این مشکلات باید کار را مجدد انجام داد و این امر مستلزم مواد بیشتر و هزینه مضاعف است.

 

5_ مشکلات محصولات چوبی :

محصولات چوبی در دمای بالا و سطح رطوبت بالا دچار پیچ خوردگی و انبساط چوب می شود و به دلیل حساسیت چوب به رطوبت و دما در بکارگیری این مصالح باید دقت کافی را داشت.

 

6_ مشکلات کپک و وجود قارچ ها در ساخت و ساز :

رطوبت سبب بوجود آمدن کپک می شود.

چنانچه رطوبت در یک محیط ساخت و ساز از 60 درصد بیشتر باشد قطعا محل مناسبی برای رشد قارچ ها می شود.

اگر کنترل رطوبت در محل ساخت و ساز انجام نشود و مصالح ساختمانی کپک بزنند رشد قارچ ها بیشتر می شود.

به سبب ایجاد مشکل می شود و تعمیراتی با هزینه های بالا را بر خواهد داشت.

 

 

 

ساخت و ساز اصولی در مکان های رطوبتی و کنترل رطوبت :

کنترل رطوبت محل ساخت و ساز

شاید شما نتوانید آب و هوای را کنترل کنید اما می توانید شرایط مناسب برای محیط را در یک محل کنترل کنید.

برای کنترل و تنظیم دما و سطح رطوبت راه حل های موقت و سفارشی هست که به شما این مکان را می دهد تا شرایط یک محیط را به نفع پروژه ی خودتان کنترل کنید. با کنترل شرایط محیط فضا را برای بهتر کار کردن و بازده بیشتر کارگران خود نیز افزایش می دهید و سبب انجام سریع فعالیت های ساخت و ساز می شوید.

باید در نظر داشت یک ساختمان در شرایط آب و هوایی سخت باید مقاوم تر طراحی و ساخته شود و از مصالح اصولی و با دوام استفاده شود.

به طور مثال : اگر در آینده افزایش دمای جهانی را داشته باشیم ساختمان هایی که برای شرایط کنونی طراحی شدند دچار آسیب می شوند چرا که تحمل شرایط سخت را نداشتند.

در شرایط آب و هوایی شهرهای شمالی و یا جنوبی مثل کیش که رطوبت بالایی دارند دیوارها و کف ساختمان باید مناسب این شرایط ساخته شوند و در بتن ریزی و و استحکام ساختمان تمرکز بیشتری را داشت.

 

 

کلام آخر :

در صنعت ساختمان سازی باید بیشتر بر روی مواد اولیه و تولید آن تمرکز کرد.

سعی بر آن است که برای حفظ محیط زیست کمتر از مواد شیمیایی و موادی که مخرب طبیعت هستند استفاده شود تا هم ساختمان هایی محکم و استوار داشته باشیم و هم طبیعت را حفظ کنیم.

 

نویسنده مقاله:پریسا صادقی